MESYUARAT AGUNG TAHUNAN CFM 2017 MEMPERKENALKAN
BARISAN AHLI MAJLIS CFM YANG BAHARU
CYBERJAYA, 5 OKTOBER 2017 – Forum Pengguna Komunikasi dan Multimedia Malaysia (CFM) mengadakan Mesyuarat Agung Tahunan (AGM) 2017 di Auditorium Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC) hari ini dengan membincangkan beberapa agenda bagi terus menjaga kepentingan pengguna di dalam industri perkhidmatan komunikasi dan multimedia.
“Dari tahun ke tahun, aduan pengguna yang dilaporkan kepada CFM telah menunjukkan peningkatan. Jumlah aduan pada tahun 2016 meningkat sebanyak 3.14% kepada 7,556 aduan berbanding tahun 2015 yang mencatat sebanyak 7,326 aduan. CFM telah menyelesaikan sebanyak 77% aduan daripada jumlah aduan yang diterima pada 2016 dalam tempoh kurang daripada 15 hari bekerja,” kata Pengerusi CFM, Megat Ishak Maamunor Rashid.
Jumlah Aduan Yang Diterima CFM | |||
2017 (Suku Ketiga) |
Jumlah Aduan = 3,518 Aduan | 70% aduan diselesaikan dalam tempoh < 15 hari | |
2016
|
7,556 Aduan |
Meningkat 3.14% |
77% aduan diselesaikan dalam tempoh < 15 hari |
2015 | 7,326 Aduan | 72% aduan diselesaikan dalam tempoh < 15 hari |
Manakala, jumlah aduan yang diterima CFM sehingga suku ketiga (Q3) 2017 pula adalah sebanyak 3,518 aduan dengan kategori aduan mengenai Bil dan Caj merekodkan aduan yang paling banyak dilaporkan pengguna.
2016 |
|
Q3 2017 |
JUMLAH ADUAN |
||
5 KATEGORI ADUAN TERTINGGI DITERIMA CFM | BIL & CAJ | 2,914 | BIL & CAJ | 1,229 | |
KUALITI PERKHIDMATAN | 2,506 | KUALITI LIPUTAN | 990 | ||
KUALITI LIPUTAN | 619 | KUALITI PERKHIDMATAN | 578 | ||
AMALAN TIDAK ADIL | 442 | AMALAN TIDAK ADIL | 189 | ||
TIADA LIPUTAN | 404 | PROMOSI TIDAK BENAR | 175 |
Tambah beliau, peningkatan jumlah aduan ini menunjukkan kesedaran pengguna akan kepentingan melaporkan aduan secara rasmi daripada sekadar membuat rungutan di media sosial yang mungkin tidak memberikan impak ketara kepada perubahan perkhidmatan komunikasi dan multimedia.
Sebagai sebuah forum industri, CFM turut bertanggungjawab dalam pembangunan dan pelaksanaan Kod Amalan Am Pengguna untuk Industri Komunikasi dan Multimedia Malaysia (GCC) yang berperanan mempromosi perkhidmatan berkualiti tinggi daripada penyedia perkhidmatan dan bagi melindungi pengguna.
At the CFM 2017 AGM chaired by Megat Ishak Maamunor Rashid, the agenda discussed were:
- Approval and Adoption of the CFM 2016 Annual Report and CFM 2016 Financial Statements Report.
- Appointment 13 new CFM Council Members for term 2017-2019 through digital voting.
AGM CFM 2017 yang dipengerusikan oleh Megat Ishak Maamunor Rashid, berikut adalah antara perkara yang menjadi agenda dalam mesyuarat tersebut:
- Membentangkan Laporan Tahunan CFM 2016 dan Laporan Penyata Kewangan CFM 2016
- Melantik 13 Ahli Majlis CFM yang baharu bagi penggal 2017-2019 melalui undian.
Melangkah ke hadapan, Megat Ishak berkata, “CFM akan meneruskan agenda dengan memberi tumpuan kepada penambahbaikan terhadap isu-isu pengguna seperti Caj Panggilan ke Pusat Khidmat Pelanggan, Garis Panduan Pengurusan Hutang (CTOS), dan Mekanisma Caj Internet Pay-Per-Use melalui perbincangan di kalangan industri.”.
Kehadiran ahli-ahli CFM yang terdiri daripada pihak Penyedia Perkhidmatan (Supply) dan Persatuan-persatuan Pengguna (Demand), MCMC serta pihak berkepentingan dalam AGM kali ini turut menyaksikan pelantikan barisan Ahli Majlis CFM yang baharu bagi penggal 2017-2019.
Megat Ishak yang melepaskan jawatannya sebagai Pengerusi CFM bagi penggal akhir ini menyambut baik kedatangan Pengerusi dan Ahli Majlis baharu yang dilantik dan berharap barisan baharu yang mengemudi CFM dapat memberikan komitmen sepenuhnya untuk penambahbaikan CFM sebagai platform bantuan kepada pengguna dan pembangunan industri secara keseluruhan.
Dalam perkembangan lain, CFM menyokong pelaksanaan Garis Panduan Pendaftaran Perkhidmatan Prabayar terkini yang dikeluarkan oleh MCMC dan akan dikuatkuasakan sepenuhnya bermula 1 Januari 2018.
Garis Panduan Pendaftaran Perkhidmatan Prabayar yang terbaharu perlu dipatuhi oleh semua penyedia perkhidmatan dan pengguna, bertujuan untuk membanteras penyalahgunaan perkhidmatan selular serta menangani jenayah dan keganasan yang boleh mengancam keselamatan negara.
“Terdapat kes mengenai salah guna kad SIM prabayar yang semakin berleluasa seperti yang telah dilaporkan dalam akhbar tempatan pada awal tahun ini dan CFM juga telah menerima beberapa aduan mengenai masalah tersebut. Melalui pelaksanaan garis panduan pendaftaran perkhidmatan prabayar ini, ia dapat melindungi data pengguna daripada disalah guna untuk tujuan jenayah selain memberikan pengalaman yang lebih baik kepada pengguna terhadap penggunaan perkhidmatan prabayar,” kata Megat Ishak.
Menyedari cabaran yang dihadapi pada era digital hari ini, pengguna perlu sentiasa peka dan mendapatkan maklumat yang sahih agar tidak terdedah kepada risiko jenayah.
APA YANG PENGGUNA PERLU TAHU TENTANG GARIS PANDUAN PENDAFTARAN PERKHIDMATAN PRABAYAR YANG BAHARU? |
|
1. | Garis panduan Pendaftaran Perkhidmatan Prabayar yang baharu akan berkuatkuasa bermula 1 Januari 2018. |
2. | Garis panduan ini perlu dipatuhi oleh semua penyedia perkhidmatan dan pengguna tidak kira warganegara Malaysia, warga asing dan pelancong asing. |
3. |
Pengguna perlu memberikan maklumat berikut semasa pendaftaran kad SIM prabayar iaitu : Warganegara Malaysia :
Warga Asing:
Pelancong (lawatan ke Malaysia kurang daripada 3 bulan:
Tourist (Visiting Malaysia and stay in Malaysia for less than 3 months):
|
4. |
Bagi tujuan pengesahan, pengguna perlu membawa bersama dokumen berikut semasa melakukan pendaftaran kad SIM prabayar iaitu:
Jika anda didapati memberikan maklumat yang palsu, penyedia perkhidmatan akan menamatkan perkhidmatan Prabayar anda. |
5. | Setiap seorang pengguna hanya boleh mendaftar sebanyak 5 kad SIM prabayar sahaja untuk setiap penyedia perkhidmatan (telah berkuatkuasa bermula 1 Jun 2017). |
6. | Pendaftaran mesti dilakukan menggunakan platform automatik yang dijamin selamat seperti aplikasi Optical Character Recognition (OCR), Biometrik atau pembaca MyKad untuk melindungi maklumat peribadi anda. Penyedia perkhidmatan tidak boleh melakukan pendaftaran secara manual kepada pengguna kerana ia tidak lagi dibenarkan. Sekiranya ia berlaku, pengguna boleh melaporkannya kepada CFM atau MCMC. |
7. | Pendaftaran adalah percuma. Jika pengguna dikenakan caj untuk pendaftaran, laporkan aduan kepada CFM atau MCMC. |
8 | Pengguna boleh menyemak dan mengesahkan sebarang kad SIM yang didaftarkan menggunakan maklumat anda dengan penyedia perkhidmatan masing-masing. Penyedia perkhidmatan perlu menyediakan portal atau aplikasi untuk perkhidmatan ini secara percuma. |
9. | Buat masa ini, pengguna tidak perlu menggunakan nombor ID untuk membuat tambah nilai. Ia masih dalam proses untuk mengenal pasti kaedah terbaik bagi pelaksanaan tambah nilai menggunakan ID ini. Namun, ia akan dilaksanakan apabila sistem ini telah tersedia sepenuhnya. |
10. | Untuk membuat pendaftaran, pengguna perlu ke pusat servis penyedia perkhidmatan, agen atau pengedar berdaftar dengan membawa dokumen pengenalan diri yang asal. Sebarang dokumen salinan adalah tidak dibenarkan. |
#HakAndaKeutamaanKami
#JadilahPenggunaYangBijak
_______________________________TAMAT_______________________________
Mengenai CFM
Forum Pengguna Komunikasi dan Multimedia Malaysia (CFM) ditubuhkan pada bulan Februari 2001 dan telah ditetapkan sebagai salah satu forum industri oleh Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC), selaras dengan Peruntukan Seksyen 189 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 (AKM). Ia menjadi salah satu platform bagi industri dan pengguna/orang awam bagi menyumbang ke arah penambahbaikan perkhidmatan dan pembangunan polisi yang lebih baik dan konstruktif. Peranan CFM bersama dengan pihak-pihak lain yang terlibat adalah untuk menggalakkan pembangunan industri komunikasi dan multimedia di Malaysia dan melindungi kepentingan pengguna dengan menggalakkan etika perniagaan berkualiti tinggi melalui kawal selia kendiri. CFM juga menjadi saluran kepada pengguna untuk melaporkan aduan tentang perkhidmatan komunikasi dan multimedia.
Jika terdapat aduan mengenai perkhidmatan komunikasi dan multimedia yang belum diselesaikan, pengguna boleh mengemukakan aduan kepada CFM melalui saluran berikut:
COMPLAINT ONLINE PORTAL (COP) |
www.complaint.cfm.org.my |
CONSUMER HOTLINE | 1-800-18-2222 |
[email protected] | |
MOBILE APPLICATION | Download “MY MOBILE RIGHTS” on Google Play Store |
WALK IN |
CFM Malaysian Communications & Multimedia Commission (MCMC), Off Persiaran Multimedia Jalan Impact, 63000 Cyberjaya, Selangor. |